Ahad, 15 April 2012

.: La Tahzan :.

"La takhaf la tahzan. Innallaha ma'ana..."
Janganlah kamu takut dan janganlah kamu bersedih hati. Sesungguhnya Allah bersama-sama kita...

Assalamualaikum w.b.t...

Salam senyum kawan-kawan... Hari yang manis mudah-mudahan untuk anda semua. Itu pembuka bicara di atas itu apa ya? Hehe...itu maknanya nak cakap supaya jangan sedih-sedih SELALU dan TERLALU. Hidup ini indah kawan-kawan. Sedih itu fitrah, tapi jangan berlama-lama dengan kesedihan.



"It's OK to cry when you are sad, BUT when the tears dry, it's time to be strong and move on..."


Sesungguhnya kesedihan adalah sesuatu yang memenatkan. Tak percaya? Sungguh...cubalah... Letih, letih, letih dan anda hanya akan berasa letih jika meladeni rasa sedih. Dulu-dulu saya pun suka dan teramat suka melayan rasa sedih. Tapi itu dululah. Sekarang pun adalah juga sikit-sikit... hehe... Satu perkara yang saya belajar daripada kesedihan,

~ PENAT ~


Penat dengan rasa sedih. Yang penat itu bukan saja tubuh, malah otak pun jadi letih. Maka, dalam keadaan itu apa rasional yang boleh anda fikir? Apa jalan terbaik yang anda boleh putuskan? Tidak akan ada jawapan melainkan yang negatif kebanyakkannya. Bila terlalu melayan rasa sedih, kita akan selalu rasa diri tak beruntung, hati disakiti, diri tak dihargai, dunia tak adil dan segala macam perasaan negatif datang menghampir. Sudahnya, menangislah kau wahai kawan-kawan... Menangis tak berhenti. Silap gaya boleh ganti Kassim Selamat. Adesss... 

Cukup-cukuplah kawan. Rasa sedih tak akan bawa kita ke mana. Saya sudah lalui semua tu, dan ramai orang juga melalui perkara yang sama. Dan akhirnya kita akan tahu bahawa kita sedang melakukan satu perkara yang kurang cerdik iaitu BERSEDIH TANPA PENGHUJUNG. Tambah rugi jika yang kita sedihkan itu adalah hal-hal tentang hati dan perasaan kasih, tentang perkara yang remeh temeh. Lebih malang lagi jika orang yang membuatkan kita sedih itu tak hairan langsung dengan kesedihan kita. Habis sudah airmata untuk perkara yang sia-sia. Berbaloikah?

Sudah-sudahlah kawan. Biar yang berlalu itu kekal statusnya sebagai sesuatu yang sudah berlalu. Usah kita tangis-tangiskan terus. Bangkit dan bina semula kekuatan. Kekuatan bukanlah sesuattu yang mudah untuk dibina, tapi tak susah juga untuk meruntuh. Maka, bila kekuatan itu kita miliki, tetaplah dengannya. Jangan tidak-tidak. Harus kukuh memegang kekuatan. Jangan sampai terlepas lagi. Nanti terbang entah ke mana, menangis pula lagi. Simpanlah airmata untuk menangisi sesuatu yang lebih bermakna, yang memberi kita pahala berganda-ganda. 


Moh la kawan-kawan. Kita ukir senyum semanis madu, secantik bunga yang mekar kembang. Usah ditangisi yang sudah berlalu. Masa bukan boleh berpatah balik. Tiada mungkin untuk terjadi putaran kembali untuk membetulkan mana-mana yang tidak betul di masa lalu. Yang perlu kita betulkan adalah pada masa-masa yang seterusnya. Jangan biarkan kita mengalirkan airmata untuk perkara yang sama pada masa yang akan datang. Itu namanya TIDAK MAHU MENGAMBIL PENGAJARAN.

Kawan-kawan, belajarlah mengubat hati sendiri. Serahkan segalanya kepada Pemilik Segala Rasa - DIA. Sesungguhnya Dia mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Jika telah ditetapkan sesuatu itu untuk kita, maka tidak ada siapapun yang dapat menghalang kita untuk memilikinya. Namun, jika sesuatu itu telah Dia putuskan bukan kita pemiliknya, maka tidak juga dapat kita miliki walau ianya sudah dalam genggaman. Syukurlah tiap segala yang ditakdirkan untuk kita. Dia sebaik-baik Penentu Ketetapan. Jangan kita bertanya, 

"Kenapa semua ini berlaku?"

Tersenyumlah kawan-kawan setiap kali diuji kerana ujian itu datangnya bersama hikmah tersembunyi. Boleh untuk menangis, membuang rasa. Dan bila airmata itu kering, bangkitlah untuk membenarkan rasa bahagia menghuni di hati. 

"Jika kita tak dapat apa yang kita suka, maka belajarlah menyukai apa yang kita dapat... Sesungguhnya Allah lebih tahu segala..."


Terus dengan kesedihan itu adalah sesuatu yang memenatkan. Percayalah!




5 ulasan:

Alisha berkata...

Ya Misz.. kesedihan hanya memenatkan saja.. lagi2 tentang soal hati dan perasaan.. benda yang tak pasti, serahkan saja pada Allah.. kita menangis, rasa sakit, orang tu bukan endah pun pasal kita.. Yakin dengan Allah itulah yang terbaik.. kalau sedih mengenangkan dosa yang kita lakukan lebih baik dan ada nilainya dan faedahnya.. diri semakin dekat dengan Allah dan wujud semangat untuk jadi mukmin yang soleh/solehah... =)

.: S.A.Y.A :. berkata...

Betul tu alisha...
jangan buat perkara yang memenatkan tapi tiada hasil...
sia-sia belaka...

Tanpa Nama berkata...

Salam..

kadang kala.. kita perlu belajar melepaskan sesuatu yang kita sayang.. itu namanya adalah pengorbanan..

kadang kala.. kita perlu berani menelan sesuatu yang kita benci dan itu namanya adalah kecekalan..

Sedih pada tempat yang betul insyaAllah beroleh manfaat..

Sabar itu indah.. =)

.: S.A.Y.A :. berkata...

kawan...
benar...sedih bertempat...
dan sabar itu yang termanis...
(^_~)v

ismi nurash berkata...

subhanallah..Allah kan ada :)