Selasa, 25 Oktober 2011

.: Percaya :.

"Trust is just like a paper. Once it's crumpled, it can't be perfect again..."

Kadang-kadang dalam hidup ini kita menaruh percaya pada salah tempat, salah orangnya. Kau orang tahu apa rasanya ditipu dan diperguna? Rasanya tidaklah seenak kek buah berperisa oren. Tapi tak ubah seperti tertelan biji mangga lalu tersekat di kerongkong. Huhu...saya tipu ja! Ya, saya sedang ketawa. Sedang cuba untuk suka.



Sakitkan kalau kita ditipu dan diperguna oleh orang yang kita percaya? Lebih teruk lagi jika kita tahu yang kita sedang ditipu dan diperguna. Itu tandanya kita sedang lakukan sesuatu yang kurang cerdik. Mendera hati sendiri. Kawan saya pernah kata, "Jangan terlalu menaruh percaya sebabnya kawan itu juga manusia biasa...". Hari ini saya setuju terlalu dengan kata-katanya. Ya, awak memang selalu benar bila memberi nasihat. Saya ja yang selalu tak mahu dengar nasihat awak. Maafkan saya awak!

Kau orang ingat ini ya, percaya itu jangan mudah diberi-beri. Saya bukan mahu ajar kau orang supaya bersangka-sangka. Tidak sama sekali. Ya, saya tahu kau orang memberi percaya kerana kau orang sayang. Tapi kau orang yakinkah, sayang kau orang itu tidak disia-sia? Selagi namanya manusia, kau orang dan saya juga, kadang-kadang tergula-gula dengan manisnya kata. Saya sudah rasa, jadi jangan kau orang cuba nak rasa sama. Kelak kau orang parah merawat hati sendiri.

Semalam saya suka terlalu bila ada bunga-bunga kata yang cantik berwarna-warna. Dan terlalu selalu begitu. Dan saya percaya. Dan saya terlupa. Dan seperti selalunya. Dan itu hanyalah kata semata-mata. Dan entah untuk kali yang keberapa, saya terdengar lagi alasan kamu di hujung telinga. Dan itu helah bela diri seperti sedia kala. Dan saya terdiam. Dan dan dan dan dan... Dan apa lagi boleh saya kata?


Yang saya sudah percaya dan sedang percaya, saya tahu kamu tidak akan membaca ini kerana saya bukanlah kepentingan utama. Tapi saya sangat berharap kamu merasa.  Maafkan saya jika saya diam. Saya ketawa tadi, bukan bermakna saya suka. Dan bila saya diam, itu tandanya saya sedang tidak suka. Kamu teruslah dengan hidup kamu juga hari-hari bersama dia yang lebih kamu hargai dan percaya. Pergi jauh-jauh dari saya. Yang sedang menipis kini namanya PERCAYA.

p/s: Maaf ya...entri kali ini tak memberi manfaat apa-apa kepada yang membaca.

6 ulasan:

Nurul berkata...

Misz, sy setuju dgn kata..

"tp sesuatu yg tak bisa aku pelajari iaitu: harus tersenyum di saat org yg aku sayangi menyayangi org lain"

huhuhu

.: S.A.Y.A :. berkata...

nurul:

dalam apa juga keadaan, bila ia sudah tertakdir, sanggup atau tidak, kita kena tempuh juga... belajar ya syg... segalanya bermula dengan TAK PERNAH... tapi prosesnya itu namanya BELAJAR... =)

Jeff Jerret berkata...

('_-)V... gUd lUcK..

.: S.A.Y.A :. berkata...

Jefri Jamian...
Terima kasih kerana selalu ada... =)
Sila tukar nama anda itu...
Sekian...

fatin adawiah berkata...

sedih mmbaca entry kak miz kali ni..hu3 ++ dgn lagu yg menyayat hati ni..akak keep strong k.i know akka miz kuat^^ kepp smile in ur face =)

btway still remember me??hehehe yg penah susahkan akak dulu dgn cinta monyet zmn sekolah dolu2 2..hehehehe

.: S.A.Y.A :. berkata...

Adawiyah ini yang mana ya?
Hehe...jangan sedih2 la...
Ini sekadar entri...
Kak misz bukan bersedih pun...
Biasa2 saja... hehe... (^_^)v